tiistai 27. toukokuuta 2014

Day 91 - Noora

Eilen illasta saatiin vieraita Oulusta: M&M eli Minna ja Matti! Yömyöhään tehtiin toimintasuunnitelma tälle päivälle. Toiveissa oli joko rantaa tai vuoria. Sään mukaan päätettiin lähtiä vuorille, Bled-Bohinj-Vogel.

Aamulla heräsin taas (patologisesti) kummalliseen aikaan ennen kahdeksaa ja odottelin muiden heräävän. Muut olivat ootelleet huoneissaan että millon uskaltaisi tulla keittiöön herättelemään minua. Odotellessa pelasin uutta suosikkipeliäni "196 valtiota" ja tein uuden ennätyksen. Siitä se aamu sitten alkoi :) Syötiin tuhdit aamupalat, pakattiin auto ja suunnattiin kohti pohjoista.
Aamuisin/ Kuva: Minna

Kuva: Minna

Sää Bohinjissa oli aurinkoinen mutta heti Slap Savican reitille päästyämme alkoi sataa vettä, kunnon pisaroita. Onneksi olin eilen ostanut vierassateenvarjot niin kastuttiin vain vähän. Minna halusi kuvata joten minä pitelin kahta sateenvarjoa suojaten kuvaajaa ja kameraa. Matti ja Kassu varmistivat reittiä edellä. Koska kotona oli paistanut aurinko lämpimästi, olimme melko hentosissa vaatteissa ja hytisimme koko matkan. Mutta kerta aurinko paistaa pitää tilanne käyttää hyödyksi ja vetää kesäkamppeet päälle! Vesiputous pauhasi suurempana kuin viime kerralla ja luonto oli vehreänä. Mieliala koheni hetkessä kun saimme eväät syötyä taukopaikalla ja aurinkokin alkoi paistamaan. Palasimme takaisin autolle ja suuntasimme kohti cable caria ja Vogelia.

Turistimyymälässä harkitsimme fleecetakkien ostoa mutta aikamme niitä soviteltuamme (niissä lämmiteltyämme) jatkoimme matkaa kesätamineissa. Alhaalta Vogel näytti pikku kukkulalta mutta ylhäältä aukenikin mahtavat maisemat (1535m korkeudessa) Bohinj järvelle ja laaksoon sekä muille vuorille mm. Slovenian korkeimmalle huipulle Triglaville (2864m). Vuoren huiput oli kuitenkin pilvien peitossa joten otimme ylhäällä teet jos toisetkin ja odottelimme pilvien väistymistä. Neljä silmäparia tuijotti vuoria noin tunnin ajan. Ilma kirkastui hieman mutta Triglavin huippu oli edelleen piilossa. Onneksi pöydässä oli mainoslehtinen josta näimme miltä maiseman pitäisi näyttää kirkkaalla ilmalla. Erittäin hienot maisemat oli vaikka huiput jäikin näkemättä. Suosittelen!

Vogelilta jatkoimme Blediin jossa alkoi jo tarjeta. Bledikin oli komistunut kevään myötä. Vesi oli turkoosia ja kaikkialla oli vihreää. Joutsenet ja ankanpoikaset viihdyttivät retkeilijöitä. Hyvä reissu etten sanoisi, kannatti tulla uudestaan!
Kuva: Minna

Paparazzi, Matti, Joutsen ja Bled

Vuorenvalloittajat alkoivat olla jo sangen nälkäisiä Ljubljanaan päästyämme. Suuntasimmekin siis lähi-intialaiseen syömään. Tämän jälkeen kaikki oltiin loppuilta koomassa. Huomena saapuu lisää vieraita nimittäin Kassun porukat ja minä lähden M&M:n kanssa rannikon suuntaan. Siihen asti, näkemiin!